Mijn Bijbel geeft hoop

Het wonderlijke verhaal van Eddy Boevink

‘Tot op de dag van vandaag krijg ik elke dag hoop uit de Bijbel. Niemand kan leven zonder hoop. Al heb je er maar een heel klein beetje van – dan heb je genoeg om te beginnen met geloven.’ Lees het verhaal van Eddy Boevink, eigenaar van Zin Bookstore in Amersfoort en naar eigen zeggen handelaar in hoop.

De vingers van Eddy gaan langs de losse letters die op een plankje aan de winkelwand staan. Samen vormen zij een zin die bezoekers aan het denken zet: ‘Het wonder zit niet in de genezing, het wonder zit vaak in het lijden.’

Eddy zet de letters in het gareel terwijl hij naar woorden zoekt. ‘Hoop is voor mij belangrijk, want ik ben vijftien jaar heroïneverslaafd geweest. Op het dieptepunt heb ik langs de spoorlijn gelopen om een eind aan mijn leven te maken. In de therapeutische omgeving werd ik een “HG” genoemd: een “hopeloos geval”. Bij De Hoop in Dordrecht ontdekte ik dat ik helemaal geen “hopeloos geval” ben. Ik ben waardevol en mag hoop hebben!’

Via een vriend kwam Eddy bij de afkickkliniek terecht. ‘Ooit was ik zijn dealer. Hij zei: misschien is dit ook iets voor jou. Mijn leven is daar veranderd doordat ik tot geloof kwam. Ik kon niet meer om God heen.’

"Ik ben mijn hele leven eigenwijs geweest, dus ik begon bij Spreuken. Ik wist dat ik heel veel wijsheid nodig had."

Verwondering

Eddy strekt zijn armen uit en kijkt peinzend naar zijn handen. ‘Er was een moment dat ik zo naar mijn handen en vingers keek. Ik dacht: wat ben ik toch wonderlijk gemaakt! Ik kon niet geloven dat ik er “zomaar” ben. Er moest wel meer zijn. Dat was een mooi, intiem moment.’

Voor die tijd had de Bijbel nooit echt een rol in Eddy’s leven gespeeld, al was hij wel katholiek opgevoed. Tijdens zijn herstelperiode leerde hij zelf de Bijbel te lezen. Eddy: ‘Meestal zegt men dan: begin maar bij het evangelie van Johannes, want daarin wordt het verhaal van Jezus op een begrijpelijke manier verteld. Ik ben mijn hele leven eigenwijs geweest, dus ik begon bij Spreuken. Ik wist dat ik heel veel wijsheid nodig had.’

In Zin Bookstore drinkt Eddy regelmatig een kopje thee of koffie met zijn klanten. Hij zit daar namelijk niet om alleen te verkopen, hij wil hoop bieden. ‘Tot op de dag van vandaag krijg ik elke dag hoop uit de Bijbel. Troost, bemoediging, dat vind ik daar ook allemaal in. Niemand kan leven zonder hoop. Al heb je er maar een heel klein beetje van – dan heb je genoeg om te beginnen met geloven.’ 

Bijna goddelijk

We zijn naar Amersfoort gekomen om te praten over de NBV21 die in oktober verschijnt. Het kost geen moeite om Eddy enthousiast te laten praten over het Woord: ‘Voor mij is Psalm 8 belangrijk geworden: we zijn als mens de kroon op Gods schepping. We zijn bijna goddelijk gemaakt! We zijn met heerlijkheid en luister gekroond. Dat is waardevol! Het is ook een belangrijke boodschap om door te geven: ook jij kunt je handen gebruiken, iets goeds doen. Dat maakt geloven heel praktisch.’ 

Laten we vooral naar Jezus blijven kijken

Eddy legt uit wat de wandtekst voor hem betekent: ‘Het wonder zit niet in de genezing, maar in het lijden. Het gaat erom hoe wij met lijden of tegenslag omgaan. We moeten ons door de ellende niet omver laten blazen. Laten we vooral ook naar Jezus blijven kijken. Het wonder zit bij Hem ook in het lijden. Alles wat Hij voor ons gedragen en verdragen heeft …’

Vanuit de winkel in de binnenstad ziet Eddy veel publiek voorbijkomen. En hij ontmoet vaak mensen die weinig hoop hebben. ‘Daar kan ik soms moedeloos van worden. Toch zie ik in het Woord van God dat er een hoopvolle toekomst is. Dat is de boodschap die ik mensen mee wil geven: mijn Bijbel geeft hoop!’ 

NBV21: Bijbel voor de 21ste eeuw

Nu te bestellen

Lees ook

Bijbelteksten over hoop geven

Ben je op zoek naar inspirerende bijbelteksten over hoe de Bijbel hoop geeft? We hebben er een aantal uit de NBV21 voor je op een rij gezet. Download ze, deel ze met anderen via sociale media, of lees verder in de NBV21!

Lees meer >

Leesplan Hoop

Waarop hoop jij? En hoe houd je die hoop vast als het tegenzit? Daar wil dit leesplan bij helpen. Ontvang tien dagen lang iedere dag een bijbeltekst vol hoop en verwachting, en ontdek wat die tekst met jouw leven te maken heeft.

Lees meer >

De bijbel: een rode draad van hoop

‘Ik hoop het!’ Als je deze zin hoort, weet je dat iemand iets graag wil. Je hoopt bijvoorbeeld op een gunstige uitslag van een medisch onderzoek. Of je hoopt op voorspoed in je leven. Het woordenboek geeft als een van de betekenissen van het woord ‘hoop’: een zekere mate van verwachting.

Lees meer >

Ontdek de NBV21

Ontvang een week lang elke ochtend een nieuwe tekst mét overdenking uit de NBV21. Schrijf je nu in en ontvang vandaag je eerste email!

ontdek nbv21 journey iphone